Пропозиції експертів щодо реформування митниці

Пропозиції експертів щодо реформування митниці:

 

На думку експертів боротьба з порушеннями митних правил та контрабандою повинна охоплювати не лише силові заходи, вона має бути комплексною і включати цілу низку заходів, покликаних системно змінити роботу митних органів, аби унеможливити ці явища.

За останніми оцінками експертів аналітичних центрів ІСЕТ та CASE-Ukraine прямі збитки державного бюджету України від контрабанди та порушень митних правил становлять від 63 до 93 млрд грн щороку і займають перше місце за розміром серед усіх схем, які призводять до прямих збитків для державного бюджету (друге місце - офшорні схеми). Непрямими збитками від контрабанди є викривлення конкурентного середовища, коли собівартість товару, що виробляється в Україні істотно вища за ціну імпортного товару, що призводить до зупинки українського виробництва, посилення трудової міграції, викривлення товарної структури зовнішньої торгівлі України, девальвація національної валюти тощо.

 

Основними причинами напівлегальних способів ввезення імпорту з ухиленням від оподаткування та контрабанди є:

 

• корупція на митниці та відсутність з боку держави політичної волі, а деколи і належних інструментів притягнення до відповідальності митників, які використовують своє службове становище для особистого збагачення;

• відсутність механізму контролю ланцюжка постачання товарів;

• зловживання передбаченими чинним законодавством пільговими режимами під час перетину кордону як фізичними, так і юридичними особами; 

• відсутність ефективних інструментів для виявлення та боротьби із цими явищами

 

Ключові схеми (проблеми) по мінімізації податків та рекомендації по їх усуненню:

 

1.Заниження ваги, «пересорт», товари «прикриття»

 

Заниження ваги - ця схема застосовується вже при митному оформленні вантажів для ввезення на територію України. Вона пов’язана з недостовірним декларуванням в описі вантажу, його кількості або вазі. Суть даної схеми полягає в тому, що вага партії товару, що ввозиться, за документами спеціально занижується, щоб відповідно зменшити розмір митних платежів.

Пересорт - оформлення з використанням підміни найменувань в межах однієї товарної групи. Наприклад - дорогі і дешеві будматеріали. 

Товари прикриття - декларування товару зі значно нижчим податковим навантаженням, зазвичай такого, що не вимагає дозвільних документів. Умовно кажучи, декларант заявляє не дорогий одяг, а дешеві будівельні матеріали.

 

Пропозиції:

 

Забезпечити повноцінний обмін інформацією з іншими країнами і створення дієвого механізму автоматизованого зіставлення відповідних документів та митної вартості товарів, яка в них зазначена

 

Забезпечення всіх пунктів пропуску сканерами, застосування ризикоорієнтованих підходів до перевірок вантажів

 

Внести зміни в законодавство щодо закріплення обов’язку безумовного зазначення у митній декларації найменування торгoвельної марки для ризикових категорій товарів. Це звузить можливості зловживань.

 

Удосконалити механізм контролю ланцюжка постачання ризикових категорій товарів, впровадивши єдиний електронний документ (tax invoice) та іноваційний механізм стимулювання покупця отримувати фіскальний чек (кешбек для покупця)

 

2. Поштова “контрабанда”

 

Ця схема використовує звільнення від оподаткування товарів до 100 Євро, які переміщуються поштовими каналами. Великі обсяги товарів формуються у комерційні парті, отримуються за допомогою тисяч ксерокопій паспортів та реалізуються на території України без сплати всіх податків.

 

Пропозиції:

 

1. Реалізувати комплекс заходів щодо запровадження ідентифікації отримувачів міжнародних посилок за ідентифікаційним кодом та накопичення цієї інформації 

2. Посилити контроль за переміщенням міжнародних поштових та експрес-відправлень від пункту пропуску на кордоні до сортувальної станції або місця міжнародного поштового обміну шляхом впровадження:

• подання електронного документа контролю доставки;

• запровадження обов’язкового гарантування доставки;

• Пломбування транспортних засобів.

3. Внести зміни до відповідних нормативно-правових актів з метою посилення критеріїв (умов) для отримання статусу експрес-перевізника та поштового оператора, вкючно з такими, як: 

• Надання митниці попередньої інформації про посилки (найменування, кількість, вартість товарів, інформація про одержувача тощо);

• Автоматизація процесів накопичення даних про посилки (реєстри, ідентифікація, онлайн-доступ до інформації), переведення всіх процесів виключно в електронну форму.

• Закріпити базові положення, якими запроваджуються використання виключно електронних реєстрів міжнародних поштових та експрес-відправлень, ідентифікація отримувачів, спрощення процедур декларування та сплати митних платежів, у тому шляхом використання веб-сервісів, надання експрес-перевізникам та поштовим операторам статусу податкових агентів.

• Створення на центральному рівні програмноінформаційного комплексу, з використанням якого здійснюється адміністрування посилок та накопичення відповідної інформації, а також здійснюється автоматизоване нарахування та сплата митних платежів тощо

4. Ініціювати перед Державною фіскальною службою (Державною митною службою) питання щодо розроблення нового Порядку визначення, обладнання та контролю за діяльністю місць міжнародного поштового обміну. 

5. Внести зміни до Податкового кодексу України щодо скорочення терміну відтермінування «електронних реєстрів»

6. Забезпечити розроблення Мінфіном та ДФС веб-сервісів, що дозволить комплексно вирішити не лише питання ідентифікації отримувача, а також і такі питання, як спрощене декларування посилок, застосування митницею системи аналізу ризиків під час декларування товарів, впровадження легкої та зручної системи сплати податків тощо.

7. Забезпечити протягом кількох років трансформацію окремих елементів контролю та адміністрування у комплексну національну модель переміщення товарів через кордон на зразок системи єдиного вікна ЄС (One Stop Shop) або відповідний апгрейд існуючої в Україні системи електронного адміністрування ПДВ (СЕА ПДВ).

8. На перехідний період - реалізувати модель щодо обмежень стосовно загальної вартості товару для користування правом на звільнення від оподаткування, застосування обмежень по вазі, кількості посилок для одного отримувача тощо.  

9. Розширити повноваження митниці, забезпечити можливість затримки видачі товарів за певних умов.

 

3. Чорна контрабанда

 

Повністю незаконне переміщення товарів через митний кордон поза митним контролем. Тобто, або перетин кордону поза митним постом або з незаконним звільненням від митного контролю (за допомогою корумпованих представників превіряючих органів).

 

Пропозиції:

 

Внести пропозиції до Податкового кодексу щодо посилення відповідальності за порушення вимог податкового законодавства при торгівлі імпортними товарами. Розробити заходи із посилення дієвості пост-аудиту, зосередивши особливу увагу на інтернет-майданчиках, як основних каналах реалізації продукції без розрахункових документів.

 

Підвищення матеріального забезпечення прикордонників, в першу чергу оплати праці - для зменшення корупційних чинників, так як результативність боротьби з цією схемою контрабанди майже повністю залежить від людського фактору. 

 

Обладнання «проблемних» зон кордону системою прихованого цілодобового спостереження, що дозволить швидко реагувати у випадках порушення законодавства. Кількість таких ділянок насправді незначна і вони добре відомі. Також необхідно ліквідувати ділянки «приватного кордону», де частина кордону знаходиться в приватній власності.

 

Посилення забезпечення силових структур прикордонних органів, як технічного характеру (транспорт, зброя, прилади спостереження і т.д.) так і професійної підготовки кадрів.

 

Також, важливо виділити інші види «зеленої» контрабанди в Україні, зокрема - морську. До прикладу, коли вантажний корабель заходить в територіальні води України, робить зупинку під час якої розвантажується невеличкими катери на 80-90% - і лише тоді заходить в порт. Така ситуація зумовлена тим, що на даний момент повноваження митних органів обмежуються лише портовою територією і поки судно не зайшло в порт - вони не можуть без особливих підозр взяти на контроль і провести перевірку.

Для вирішення цієї проблеми  - посилення патрулювання вод. Розширити зону впливу митних служб на усі територіальні води України, з правом перевірки всіх суден на предмет достовірності документації на транспортуючий товар. Можливість приставляти на підозрілі судна інспектора / спостерігача з митної служби, який контролюватиме подальший рух судна в порт. 

 

Удосконалити механізм контролю ланцюжка постачання ризикових категорій товарів, впровадивши єдиний електронний документ (tax invoice) та іноваційний механізм стимулювання покупця отримувати фіскальний чек (кешбек для покупця)

 

4. Перерваний транзит

 

В даному випадку імпортний товар ввозиться на територію України як транзитний. Його одержувач, згідно з документами, перебуває також в іншій країні (найчастіше в країнах СНД). Однак межі України такий товар не покидає, незважаючи на формально виконану процедуру транзиту.

 

Пропозиції:

 

Імплементація правил спільної транзитної процедури ЄС/ЄАВТ, загальноєвропейської електронної транзитної системи (NCTS) та інших сучасних технологій контролю за доставкою товарів;

 

Впровадження обов’язкового пломбування транспортних засобів та гарантування забезпечення сплати митних платежів під час переміщення товарів митною територією України;

 

Впровадження системи спеціальних транзитних спрощень: загальна фінансова гарантія; самостійне накладення пломб спеціального типу; авторизований вантажовідправник; авторизований вантажоодержувач;

 

Запровадження обміну митною інформацією на момент митного оформлення товарів та використання її для розширення можливостей системи аналізу ризиків: аналіз операції на предмет їх ризикованості ще до прибуття товарів в Україну, обґрунтоване визначення форм митного контролю.

 

5. «Мурашки» або «піджаки»

 

Зловживання наданими законом пільгами для ввезення товарів громадянами.

 

Згідно із законом кожен громадянин для особистого використання має право за один раз провезти через кордон товарів на суму 1000 євро подорожуючи літаком і 500 євро – автомобілем. А також отримати поштою товару на суму не більше 150 євро в одному відправленні.

Контрабандисти організовують з обох сторін кордону спеціальні бази, де великий вантаж дрібниться на дозволені до безкоштовного провозу партії, а після перенесення «мурашками» через кордон – знову збирається в одній фурі або розвозиться дрібнішими партіями по країні.

 

Пропозиції:

 

Забезпечити збереження норм, відповідно до яких, якщо фізична особа була відсутня в Україні менше ніж 24 години або в’їжджає в Україну частіше одного разу протягом 72 годин - неоподаткований мінімум становить 50 євро;

 

Вдосконалити організацію та забезпечити практичну реалізацію обміну інформацією між базами даних Держприкордонслужби та ДФС (Держмитслужби) щодо контролю частоти переміщення громадян, з метою забезпечення ефективного виконання зазначених вище норм.

 

Забезпечити не розповсюдження пільг на товари для осіб до 18 років.

 

Забезпечити поглиблений 6-и годинний митний огляд для мікроавтобусів, які перетинають кордон частіше ніж 5 разів на місяць

 

6. Заниження митної вартості

 

Декларування товару зі значно нижчим податковим навантаженням, використовуючи сумнівні документи, начебто “акційні ціни”, “особливі знижки” тощо. Наприклад декларант заявляє ціну на електрочайники у 1$, при середній ціні у 10$.

 

Пропозиції:

 

Відкриття, бажано у режимі реального часу, знеособленої бази даних митного очищення (без зазначення назв юридичних або фізичних осіб) для всіх учасників зовнішньоекономічної діяльності. Необхідно прийняти відповідні зміни Митного кодексу та/або постанову Кабміну. 

 

Посилення співпраці з галузевими асоціаціями та забезпечення оперативного реагування на подання ними інформації  про порушників митних правил. Необхідно запровадити дієвий механізм співпраці, за якого галузеві асоціації надають митним органам інформацію про компанії, що за їхніми експертними висновками реалізують товари, імпортовані ймовірно із порушення митних правил (заниження митної вартості, “чорний імпорт”). На підставі такої інформації митні органи проводять перевірку відповідного підприємства та при виявленні порушень - притягують до відповідальності.  Реалізація цієї пропозиції взаємопов’язана із відкриттям митної бази та проведенням митного пост-аудиту.  

 

Повноцінний обмін інформацією з іншими країнами і створення дієвого механізму автоматизованого зіставлення відповідних документів та митної вартості товарів, яка в них зазначена.

 

Забезпечення відкритості даних митного оформлення з метою запровадження громадського контролю за діяльністю митниці.

 

7. Псевдопорожній транспорт

 

Провезення товарів з декларуванням в'їзду порожнього транспорту.

 

Пропозиції:

 

Продовжити обладнання усіх митних пунктів спеціальними сканерами, що перевірятимуть завантаженість транспортних засобів та вноситимуть відповідну інформацію в спеціальну єдину інформаційну систему, а також звірятимуть фактичну характеристику товару із тою, що декларується перевізником / імпортером. При прибутті ТЗ на регіональну митницю для розвантаження відбуватиметься повторна процедура сканування і перевірка чи не було зроблено підміни вантажу чи його відвантаження «в дорозі». Така база даних і принцип її функціонування - не дозволятиме працівникові митниці в односторонньому порядку сфабрикувати результати сканування та їх співставлення з транспортними документами. А такому випадку митник та особа, що перетинає кордон не мають особистого контакту і той же час митник односторонньому порядку не може внести зміни в базу даних про результати сканування вантажу.

 

8. Проблема затягування часу при митному оформленні 

 

Пропозиції:

 

Запровадження прозорої електронної черги на митне оформлення, яка би працювала за принципом First In — First Out (першим прийшов — першим обслужився). В ідеалі, подаючи вантажну митну декларацію, декларант мав би бачити свій порядковий номер заявки, скільки заявок перед ним і розрахувати орієнтовний прогнозований час початку митного оформлення. Для визначених законодавством окремих випадків (гуманітарні вантажі, вантажі МО, МНС тощо) - має бути окрема черга.

  • реформування системи нетарифного регулювання, звуження обсягу підконтрольних товарів та переліку необхідних документів;

  • внесення змін до законодавства з метою забезпечення розширення функціональних можливостей роботи «Єдиного вікна»;

  • перегляд бізнес-процесів видачі дозвільних документів шляхом якнайширшого використання інформаційних технологій та автоматизації процесів;

  • запровадження вибіркового контролю товарів всіма суміжними службами за принципом аналізу ризиків;

  • введення декларативного принципу щодо дотримання заходів нетарифного регулювання та покладення відповідальності за проходження видів контролю на декларанта;

  • здійснення інших, крім митного, видів державного контролю одночасно й в одному місці з митним контролем (реалізація принципу «однієї зупинки», роль координатора в якому здійснюється митними органами);

  • реалізація принципу «мовчазної згоди», що дозволить унеможливити затягування процесу прийняття рішень контролюючими органами.

 

Крім реалізації цих пропозицій необхідно впровадити розроблений Міністерством фінансів України разом з вітчизняними та міжнародними експертами, представниками бізнес-асоціацій, державних органів влади та народними депутатами, План заходів щодо концептуальних напрямів реформування системи органів, що реалізують державну податкову та митну політику, що був затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів від 5 липня 2019 р. №542-р.

 

Зазначений план передбачає:

 

  • оптимізацію організаційної та функціональної структур служб;
  • удосконалення процедур адміністративного оскарження;
  • управління інформаційними системами та технологіями;
  • розвиток персоналу, антикорупційні заходи;
  • стимулювання добровільної сплати податків, розвиток податкових сервісів;
  • управління ризиками, податковий контроль та аудит;
  •  удосконалення роботи, спрямованої на погашення податкового боргу;
  • протидію розмиванню податкової бази та посилення функції аналізу трансфертного ціноутворення;
  • сприяння безпеці та міжнародній торгівлі, включаючи спрощення та гармонізацію митних процедур;
  • сприяння ефективному справлянню митних платежів;
  • розвиток інфраструктури, електронних технологій та сервісів для міжнародної торгівлі;
  • захист суспільства, громадського здоров’я і безпеки навколишнього природного середовища та боротьба з незаконним переміщенням наркотичних засобів та зброї;
  • підвищення ефективності міжнародного митного співробітництва.

 

Стратегічне завдання - розробка та прийняття оновленого Митного Кодексу. Проект концепції, напрацьований фахівцями Економічної експертної платформи, аналітичних центрів CASE-Ukraine, ІСЕТ, із використанням кращих напрацювань експертів офісу реформ Міністерства фінансів -  за посиланням