Позиція експертів щодо законопроекту №1208 Бюро фінансових розслідувань

Експерти з питань податкової політики Економічної експертної платформи проаналізували проект №1208 та зазначають наступне: 

Проект містить значну частину позитивних норм, обговорених за участі експертів та представників бізнесу, зокрема:

 

      - підпорядкованість  Бюро фінансових розслідувань Уряду і кураторство над ним Міністра фінансів;

      - блок принципів діяльності і процедур роботи. Зокрема, з метою формування аналітичної складової, передбачений доступ практично до       всіх інформаційних і довідкових систем, реєстрів і банків даних, власником яких є державні органи або органи місцевого самоврядування;

      - структура, що складається з центрального апарату, територіальних управлінь (не більше 7) та можливістю входження в систему бюро тренувальних центрів і центрів підвищення кваліфікації.

      - права нового органу, що представляють класичний набір для правоохоронної системи - поліцейські функції і оперативно-розшукові заходи. Проте у БФР відсутня своя силова підтримка - фізичний захист буде надаватися національною поліцією.

 

В той же час проект містить низку дискусійних питань, які необхідно обговорити та врегулювати до прийняття закону:

 

     - на думку експертів проект має містити норми щодо законодавчого обмеження чисельності співробітників БФР - орієнтовно від 2500 до 3500 співробітників. Це має стати запобіжником того, що бюро не продовжить «традиції» Податкової міліції щодо масового відкриття кримінальних проваджень без судової перспективи з метою тиску на білий бізнес. На цей час така норма відсутня, чисельність у проекті пропонується визначати Уряду.

     - підслідність бюро (у порівнянні з податковою міліцією) збільшується на 14 статей Кримінального кодексу, що створює загрозу «паралізації» роботи нового правоохоронного органу, зміщення акцентів її діяльності. Замість великих економічних злочинів детективи бюро змушені будуть займатися дрібними злочинами на кшталт розголошення комерційної (банківської) таємниці або підробкою фінансових документів (останнє теж важливо, але пріоритети інші). Перелік потрібно переглядати і максимально звужувати.

     - проектом не встановлюється розмір посадових окладів та додаткових виплат для співробітників Бюро. Це призведе до того, що зарплати будуть ймовірно достатньо низькі, не порівнянні із зарплатами колег з НАБУ і ДБР. Це призводить до ускладнення залучення на службу нових високопрофесійних фахівців з приватного сектора.

     - проектом не вирішена важлива задача - концентрація функцій боротьби з економічною злочинністю в єдиному державному органі, що дозволило б усунути дублювання функцій в сфері боротьби з економічними злочинами, інші підрозділи поки що залишаються існувати, всупереч передвиборчим обіцянкам Президента...

 

Експерти з питань податкової політики Економічної експертної платформи пропонують обговорити ці пропозиції на експертному обговоренні за участі представників влади, бізнесу, профільних фахівців та внести певні коригування у проект закону №1208.