Щодо пропозицій НКРЕКП по регулюванню ринку газу

Непродумані кроки регулювання ринку газу не направлені на захист інтересів споживача

 

 

Нещодавно Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - НКРЕКП), оприлюднила проект постанови «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП», яким пропонується внести зміни до Правил постачання природного газу та Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам. Проект передбачає забезпечення можливості побутовим споживачам споживати природний газ протягом року за фіксованою ціною, яка буде діяти за замовчуванням у вигляді базової пропозиції в період з 01 травня поточного року по 30 квітня наступного року. Усі постачальники природного газу зобов’язані у термін до 25 квітня довести до відома побутовим споживачам ціну на природний газ, яка буде діяти протягом року. 

Попри очевидну зручність для споживача, якою є прогнозованість витрат на послугу, дане рішення може призвести до підвищення кінцевої ціни та спотворення конкуренції на ринку. 

 

Внаслідок запропонованих змін постачальники будуть змушені назвати ціну газу ще до весняно-літніх закупівель на оптовому ринку, при цьому пізніше змінити її буде неможливо, і  ці додаткові ризики будуть закладені в кінцеву ціну. Цілком очевидно, що ухвалення даних пропозицій призведе до базових річних цін у більшості постачальників значно вищих за 6,99 грн/м3. Оприлюднення річних цінових пропозицій має сенс восени 2021 року, адже саме весною та влітку постачальники зможуть знайти найкращі пропозиції на оптових ринках і закупити/зарезервувати/закачати дешевий енергетичних ресурс, відтак - спрогнозувати власні  реальні витрати і сформувати максимально привабливі річні пакети за цінами, які би їх покривали.

 

Основним завданням держави під час становлення роздрібного ринку газу є стежити за тим, щоб ніхто з учасників не порушував правил ринку, не зловживав своїм монопольним становищем. Втім дані пропозиції не вирішують цього завдання. Попередня спроба регулювання ринку вже  призвела до призупинення роботи одразу кількох постачальників, зокрема ТОВ "ПОЛТАВАГАЗ ЗБУТ" , ТОВ ТД «Лубнигаз»,  ТОВ «ПОЛІССЯГАЗ». У 2021 році в умовах лібералізованого ринку внаслідок конкуренції між постачальникам з'являться місячні, квартальні, піврічні чи річні продукти. Деякі незалежні компанії сформували подібні пропозиції ще до запровадження вільного ринку у 2019-му році, а у 2020 році їх побільшало. Пропозиції відрізнялися не лише цінами, а й терміном дії, умовами оплати (передоплата, фіксована помісячна оплата), способом оплати за перевищені обсяги споживання тощо.

 

Роздрібний ринок газу, що поки знаходиться в стадії формування та дрібні постачальники, що лише почали свою діяльність, є апріорі дуже вразливими. Будь-які рішення, що регулюють діяльності ринку, мають бути виправданими. 

Закликаємо НКРЕКП дати можливість ринку повноцінно функціонувати протягом низького сезону цін і утриматися від запровадження базової фіксованої річної ціни з травня 2021 року. Разом із тим ми підтримуємо ідею продажу природного газу власного видобутку через біржу на однакових для всіх учасників умовах.




Економічна експертна платформа

 

Асоціація енергоефективних міст України

 

Громадянська мережа ОПОРА

 

Інститут соціально-економічної трансформації