Експертна оцінка проєктів щодо податкової амністії

У Верховній Раді зареєстровано та прийнято за основу чотири президентські законопроекти щодо податкової амністії (№ 5153, № 5154, № 5155, № 5156). Проектами передбачається у період з 1 липня 2021 року до 1 липня 2022 року провести одноразове добровільне декларування активів фізичних осіб.

 

 

Експерти з питань податкової політики Економічної експертної платформи проаналізували проєкти законів та зазначають наступне:

В цілому проєкти вбачаються доцільними та позитивними, в той же час містять кілька недоліків, які важливо скорегувати до другого читання. Зокрема це:

 

- амністія не дає повноцінного імунітету від розслідувань в рамках справ з відмивання брудних грошей - нічого не заважає СБУ або Нац. Поліції почати розслідування наприклад по ст. 209 КК України після амністії. Це питання необхідно врегулювати - забезпечити повноцінний імунітет після амністії, унеможливити відкриття справ за суміжними статтями;

 

- необхідно посилити державні гарантії як для репутації, так і безпеки (через можливі витоки інформації) потенційних учасників декларування, а саме відповідальність згідно із законом: а) за розголошення уповноваженим представником інформації про декларанта або будь-якої іншої інформації, що може призвести до його ідентифікації, використання цієї інформації на свою користь чи на користь третіх осіб; б) заборона проведення заходів податкового контролю (крім випадків прямо передбачених процедурами) щодо фактів подання декларації та у зв'язку з придбанням зазначених в ней активів, а також сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів у зв’язку з таким набуттям. Дані спецдекларацій не мають бути доступними для правоохоронним органам;

 

- необхідно забезпечити більш чіткі та справедливі процедури: а) передбачити, що у випадку подання уточнюючої декларації на декларанта не поширюються норми ст. 50 та 120 Кодексу в частині застосування штрафів; б) встановити термін оприлюднення платіжних реквізитів для сплати збору - до 1 липня 2021 року на веб-сайті казначейства; в) Кабінету Міністрів доручити до 1 червня 2021 року провести широку просвітницьку кампанію та масово-роз’яснювальну роботу щодо одноразового декларування активів фізичних осіб.

 

- важливим є збільшити поріг сумарної вартості активів, що вважаються автоматично, без сплати збору та подання декларації, легалізованими - до 2 млн. гривень. Низьке порогове значення (у проекті діє 400 тис грн або біля 15 тис дол) призведе до: а) охоплення заходами податкового контроля громадян з середніми статками (середній клас); б) різкого збільшення кількості як декларантів, так і об'єктів декларування (майже будь-яка квартира в місті - мільйоннику коштує більше 15 тис дол); в) призведе до фізичної неможливості з боку контролюючого органу якісно адмініструвати процес декларування (помилки, корупційні прояви тощо). Також вважаємо доцільним передбачити можливість декларувати актив частково, а також чітко описати процедуру, коли актив знаходиться у спільній власності;

 

- забезпечити оптимальне звуження переліку активів, що є об’єктами декларування, а саме: активи, що одночасно відповідають наступним критеріям: вартість не перевищує 400 тис грн та вони раніше зареєстровані (задекларовані) на території Україні у встановленому законодавством порядку, крім коштів в готівковій формі (новий абзац пункту 4 підрозділу 9-4). Не підлягають фінансовому моніторингу операції, які не перевищують 400 тис грн (ст. 20 ЗУ Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом). Водночас не потрібно декларувати те, про знають контролюючі органи, це зайві витрати часу громадян та коштів держави;

 

- скасувати підвищену ставку збору (9%) для закордонних активів - для всіх активів повинна застосовуватись однакова базова ставка (5%). Зазначене усуває дискримінацію об'єкта оподаткування в залежності від географії розташування активу (для активу в Україні - 5%, поза нею - 9%). 

 

- забезпечити впорядкування структури законопроекту: поняття (пп. 14.1.280 та 14.1.281 проекту), що запроваджуються для цілей підрозділу 9-4 "Особливості застосування одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб" та які носять тимчасовий характер - потрібно перенести до перехідних положень законопроекту;

 

- Проект №5153 зобов'язує Кабмін протягом 9 місяців внести законопроект про посилення контролю за повнотою оподаткування доходів фізичних осіб.

На думку експертів це вкрай передчасні і негативні норми, в умовах низької якості інституцій, які зараз в Україні - контроль витрат фізичних і непрямі методи їх оцінки не може бути впроваджений.



Фахівці Економічної експертної платформи закликають народних депутатів врахувати надані пропозиції до другого читання, що призведе до запровадження оптимальної моделі амністії.