Звернення до Кабінету Міністрів України щодо необхідності реформування ТКЕ

Реформа ринку теплопостачання,  шлях до якої тривав шість років, розпочинається з 1 травня з відміни ПСО для виробників теплової енергії. Найбільше зацікавлені у наведені ладу у цій сфері українці, адже на тепло та гарячу воду припадає левова частка комунальних платежів. Діюча система державної підтримки галузі не спроможна вирішити нагальні потреби. Як наслідок, ситуація лише погіршується: теплові мережі зношуються, втрати газу збільшуються, борги накопичуються, а фінансовий тягар перекладають на міські бюджети. 

 

 

На сьогодні борги виробників теплової та електричної енергії за газ вже досягли критичної межі у 58,2 млрд грн. Їх причина криється не у низькій дисципліні платежів побутових споживачів, адже переважна більшість  українці сумлінно оплачує рахунки. Відтермінування пошуку вирішення проблем загрожує зривом наступного опалювального сезону через непрогнозований розвиток ситуації у галузі та руйнуванням системи централізованого теплопостачання в майбутньому. 

 

Борги ТКЕ за газ збільшились за останні 5 років більше ніж удвічі, що означає, що не вирішено системних проблем у цій сфері. Причини кризової ситуації  - багаторічні помилки національного регулювання, зношені фонди, занижені тарифи на тепло, популізм державної та місцевої влади що створює фальшиві стимули для прийняття помилкових рішень споживачами та містами. Ці проблеми накопичувалися роками і лише поглибилися на фоні пандемії Covid-19.

 

Продовження ПСО без розв”язання системних проблем галузі лише збільшить ціну їх вирішення. Запровадження відкритого ринку газу для ТКЕ та вільної конкуренції може стати найкращим стимулом для здійснення кроку вперед. Реформа сектору теплопостачання буде точкою розвитку та зростання в економіці, притоку інвестицій та допоможе виконати зовнішні зобов’язання України, в тому числі для прискорення відновлення кредитування МВФ.

 

Тому закликаємо уряд та відповідальні органи влади:
1) Не допускати ситуації, за якої газ для міських ТКЕ є дорожчим за газ для потреб опалення в індивідуальних системах, що мотивує домогосподарства і міста позбуватися своїх систем теплопостачання.
2) Не допускати ситуацій, за яких ціна на газ для потреб ТКЕ встановлюється вже після того, як газ спожито, що не  дозволяє ефективно і вчасно формувати тариф на теплову енергію.
3) Надати ТКЕ право швидко коригувати вартість теплової енергії на зміну ціни газу. Посилити контроль з боку НКРЕКП за можливими зловживаннями з боку ТКЕ у таких діях не лише ліцензіатів.

4) Переглянути методику плати за розподіл природного газу. На сьогодні споживачі централізованої теплової енергії платять  за розподіл  двічі - як плату за послуги розподілу природного газу і другий раз у складі послуги з теплопостачання.
5) Рівно трактувати всіх виробників тепла - включати оплату на викиди СO2 не лише підприємствам централізованого теплопостачання, а й власникам індивідуальних систем - або зняти його для всіх.  

6) Вирішити проблему застосування тарифу на постачання теплової енергії за договорами про послуги теплопостачання. Через правові колізії, ТКЕ і міські бюджети мають мільярдні тарифні розриви щороку. Якщо нічого не змінити, всі ТКЕ країни будуть збитковими і наступного опалювального сезону, бо постачатимуть тепло побутовим споживачам собі в мінус.
7) Вирішити проблему накопичених боргів за газ - там де джерелом боргу стали дії держави, що призводили до тарифних розривів ТКЕ - відповідати має держава, а не міські бюджети. Без вирішення цієї проблеми, ринку газу для  ТКЕ  не буде, підприємства не  можуть змінювати постачальника газу чи залучати кредити на модернізацію.

 

Досвід відкриття роздрібного ринку газу засвідчує, що час для реформ обрано вдало. Влада та бізнес зможуть запровадити та відпрацювати нові правила роботи ринку газу для теплокомуненерго до нового опалювального сезону. Відтермінування впровадження реформ лише погіршить вкрай складну ситуацію.

Тому звертаємося до Уряду з проханням прискорити реформування галузі з виробництва теплової енергії та провести роз’яснювальну роботу серед всіх зацікавлених сторін щодо принципів роботи ринку газу для ТКЕ після закінчення терміну дії ПСО. 



Громадянська мережа ОПОРА

 

Асоціація енергоефективних міст України

 

Інститут соціально-економічної трансформації

 

Економічна експертна платформа

 

Інститут фінансів та права