Бюро економічної безпеки має отримати всі економічні статті КПК та керівництво з "нових" кадрів

 

Фахівці Економічної експертної платформи проаналізували ситуацію, яка склалась на цей час із формуванням Бюро економічної безпеки, і зазначають, що для створення єдиного незалежного органу по розслідуванню економічних злочинів на цей час виникло кілька значних загроз, зокрема:

 

 

1. Законопроєкт, що дасть змогу сформувати правову базу для практичної роботи БЕБ і усунення інших правоохоронних відомств від розслідування економічних злочинів (проєкт 3959-1), ще навіть не готовий до процедури другого читання. До літніх канікул народних обранців залишилося кілька пленарних тижнів, а проєкт все ще обговорюється депутатами.

У редакції проєкту №3959-1, який прийнятий за основу, залишається можливість інших правоохоронних органів розслідувати злочини, підслідні БЕБ, а також збереження ризиків  втручання в роботу бізнесу через розслідування інших злочинів у сфері господарювання, що не підслідні Бюро. Необхідно до другого читання скоригувати відповідні норми, тим більш що, це є реалізацією політичної воли Президента України, який зазначав, що БЕБ буде створено як єдиний правоохоронний орган, який покликаний протидіяти кримінальним правопорушенням у сфері економіки, цього чекає законослухняний бізнес, експертна спільнота та громадськість.

Також необхідно передбачити положення, які б закріплювали виключне право детективів Бюро здійснювати досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених до його підслідності.

Важливим є доповнення до другого читання норм Кримінального процесуального кодексу України положеннями, які в разі внесення відомостей про злочини до ЄРДР зобов’язували б прокурорів визначати підслідність з урахуванням пріоритетності Бюро.

 

2. Конкурсна комісія з відбору керівника Бюро, яка вже мала б запустити процес його обрання, до цього часу не працює. Більш того, негативне голосування парламенту 01.06.2021 року за проєкт постанови № 5494 “Про визначення представника Верховної Ради України до складу комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора Бюро економічної безпеки України за поданням комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності" створює нові загрози затримання процесу призначення Директора Бюро. 

Наполягаємо, що БЕБ повинен бути незалежним та незаангажованим правоохоронним органом, який очолить фахівець з бездоганною репутацією. Тому неприпустимим є призначення керівництва Бюро із людей, які раніше працювали у правоохоронних чи перевіряючих органах, які з року у рік отримують перші місця у рейтингах найбільш корумпованих органів, зокрема повністю дискредитованих податкової міліції (ДФС) та СБУ.

 

3. У термін до 25.06.2021 законодавством передбачено проведення аудиту матеріально-технічних ресурсів, озброєння та спеціальних засобів фіскальної служби, яку ліквідують - і передачі всього майна БЕБ. До цієї дати залишилось кілька тижнів, а реалізація завдання ще тільки на початковій стадії.

 

4. До початку роботи Бюро економічної безпеки у вересні 2021 року має бути також узгоджено структуру і штатну чисельність відомства, створено територіальні управління і набрано співробітників (до чотирьох тисяч осіб), створено сучасну IT-інфраструктуру та потужний аналітичний блок Бюро тощо. На реалізацію цих завдань залишилось кілька місяців і через зволікання із їх реалізацією є суттєві загрози своєчасному (без порушення законодавчо встановлених термінів) запуску роботи Бюро економічної безпеки цього року.

 

Фахівці аналітичних центрів закликають депутатів Комітету з питань правоохоронної діяльності врахувати пропозиції експертів, викладені вище і зосередити розслідування всіх економічних злочинів у Бюро економічної безпеки, відповідно до обіцянок Президента та партії Слуга народу. 

Водночас з метою підвищення ступені прозорості та відкритості проведення  конкурсу з відбору керівника Бюро економічної безпеки звертаємось до членів Конкурсної комісії підтримати ініціативу створення консультативно-дорадчого органу, який складався б з незалежних фахівців з питань податкової політики та правоохоронної діяльності, для надання додаткової експертної допомоги щодо відбору кандидатів.