ПОДАТКОВА ТА БЮДЖЕТНА РЕФОРМА
Головний експерт групи: Володимир Дубровський
Координатор: Гетман Олег
Завдяки прогресу в реформуванні податкової сфери адміністрування податків уперше з початку спостережень поступилося місцем ставкам оподаткування в рейтингу перешкод для ведення бізнесу (за даними опитувань підприємств). При цьому номінальне податкове навантаження було істотно скорочено за рахунок зниження ставки ЄСВ до 22%. Також було запроваджено прозорі та захищені від зловживань механізми адміністрування ПДВ й електронний кабінет платника податків; скасовано контроль зв’язку з господарською діяльністю в адмініструванні податку на прибуток підприємств; упорядковано надання податкових роз’яснень та користування ними; нещодавно - значно спрощено користування касовими фіскальними реєстраторами і розпочато роботу із запровадження онлайн-реєстрації фіскальних транзакцій, низку інших позитивних новацій. Одночасно було частково реорганізовано Державну фіскальну службу України (ДФС) (насамперед у частині перевірок) та формально скасовано податкову міліцію. Порівняно з 2013-2015 рр. дещо скорочено економічний розмір уряду - відсоток перерозподілу ВВП через публічні фінанси. Запроваджується середньострокове бюджетне планування. Проте проблеми податкової системи все ще залишаються найвагомішими серед перешкод для ведення бізнесу. Глибокі інституційні реформи податкової та митної служби відкладено на невизначений термін, а відповідні концепції, розроблені фахівцями під егідою Мінфіну й ухвалені Кабінетом Міністрів України, - скасовано. Навіть податкова міліція продовжує своє фактичне існування, хоча і в невизначеному статусі. Відсутність справжніх реформ митної та фіскальної служб не дозволяє скоротити обсяги зловживань - контрабанди, порушення митних правил та великомасштабної податкової оптимізації із застосуванням офшорів, які залишаються найбільшими «дірами» в податковій системі після ліквідації більшості «податкових ям», що дозволяли масово ухилятися від ПДВ. Триває боротьба за реформу корпоративного податку - перехід до оподаткування тільки виведеного з бізнесу капіталу (ПнВК), яка є необхідною передумовою глибокого реформування ДФС. Усе ще надмірно важким залишається оподаткування праці, і це заганяє ринок ринок у тінь. Збільшення надходжень внаслідок вдалого реформування ПДВ не було використано для зменшення інших податків, натомість економічний розмір уряду після суттєвого скорочення в 2016 році в наступні два роки неухильно збільшувався і зараз дорівнює середньому за попередні десять років - 44,5%, а такий показник вищий, ніж у Німеччині. На часі - продовження та подальше поглиблення податкової реформи. Після запровадження ПнВК має бути розпочато глибоку реформу («перезавантаження») ДФС. Необхідно затвердити розроблений експертами план та розпочати реформу митної служби, остаточно ліквідувати податкову міліцію й утворити замість неї нову, винятково аналітичну структуру з розслідування великомасштабних економічних злочинів, яка мала б замінити також відповідні підрозділи інших відомств. Економічне зростання, надходження від приватизації та детінізації економіки, а також усі можливості для скорочення бюджетних та квазібюджетних витрат (зокрема, але не тільки, ефект РгоZогго, верифікація соціальних та пенсійних виплат, оптимізація витрат на інші цілі) потрібно використати для поступового скорочення економічного розміру уряду, що дозволить надалі знизити податкове навантаження на заробітну плату. Податки на землю та інше нерухоме майно потребують удосконалення та впорядкування, що дозволить підвищити надходження від них та використати їх для по дальшого скорочення податків на працю та доходи - найбільш шкідливих для економічного зростання, за даними ОЕСР..
Запровадити тимчасовий реєстр заборгованості з відшкодування ПДВ, надалі вдосконалювати адміністрування ПДВ. Заборонити скасування контролюючим органом сум податкового кредиту за формальними ознаками, окрім доведеного факту зговору. Удосконалити систему оподаткування землі та нерухомого майна з метою зменшення дискреційності, зробивши його більш справедливим. Перейти до оподаткування розподіленого прибутку (податок на виведений капітал) з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету та вдосконалення оподаткування майна підприємств. Зменшувати податкове навантаження на фонд оплати праці з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету, що створить умови для виходу бізнесу з тіні. Впровадити єдиний рахунок для сплати податків (окрім ПДВ) та електронні сервіси (цифрові РРО, електронний реєстр фіскальних чеків, реєстр акцизних марок) з метою здешевлення та спрощення умов ведення бізнесу. Впровадити контроль ланцюжка постачання товарів через електронну систему tax-invoice. Заборонити відкриття кримінальних проваджень до узгодження податкових зобов’язань і фактичної несплати узгоджених податкових зобов’язань до бюджету. Змінити моделі податкових пільг з ПДВ та місцевих податків і зборів, зменшивши їх кількість. Удосконалити оподаткування малого бізнесу та спрощену систему оподаткування з метою мінімізації зловживань. Вирівнювати умови ведення бізнесу для «тіньового» та легального ринку оренди землі, зокрема шляхом скорочення різниці в податковому навантаженні. Перенести бази даних ДФС до незалежного дата-центру (ДП). Забезпечити реалізацію мінімальних зобов’язань плану заходів із впровадження ВЕРЗ та покращити контроль ТЦО. Привести оподаткування надходжень від продажу особистого майна у відповідність до економічної логіки. Виключити з переліку підакцизних товарів автотранспортні засоби. РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України.
Впровадити фіскальну політику, яка була б спрямована на зниження частки державних видатків ВВП до 37%, а також фіскальні правила, які б обмежували частку перерозподілу ВВП через публічні фінанси. Переглянути статті бюджетних видатків для оптимізації структури, збільшення ефективності та зменшення розміру видатків бюджету 2019-2020 рр. Перейти до середньострокового бюджетного планування. Реформувати бюджетний процес, зокрема вдосконалити програмно-цільовий метод фінансування. Створити систему верифікації отримувачів соціальних виплат та пільг і пенсійних виплат, що дозволить виявити «мертві душі» та призведе до економії держбюджету. Реформувати систему соціального страхування з метою зменшення бюджетних видатків, зокрема скасувати загальнообов’язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві, замінити на обов’язкове приватне страхування. Встановити КРІ для бюджетних програм, оприлюднювати кошториси всіх бюджетних установ. РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство соціальної політики України.
Реформувати Державну фіскальну службу України та митницю, зокрема шляхом набору співробітників на відкритих конкурсах, гарантувавши гідні зарплати та автоматизацію процесів. Забезпечити в Митному кодексі України принципи і процедури відкриття та функціонування митного режиму вільної митної зони, а також її складових - митних постів і зон митного контролю. Забезпечити відкриття деперсоніфікованої інформації з митних баз. Ліквідувати податкову міліцію та створити єдиний аналітичний орган з розслідувань економічних злочинів у системі органів виконавчої влади із забороною працювати в новому органі старим співробітникам правоохоронних органів. Моніторити виконання КРІ для більш обґрунтованої оцінки діяльності ДФС. Посилити відповідальність держави перед платниками податків за завдані збитки внаслідок дій або бездіяльності. РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України.
Антощук Лариса, Блінов Андрій, Дубровський Володимир, Жукова Олена, Жукова Світлана, Колпакчи Олег, Михайленко Дмитро, Наконечний Віталій, Панасюк Андрій, Потопальська Тетяна, Саварець Андрій, Смердов Віталій, Тулякова Анна, Харковіна Олексій, Черкашин В’ячеслав, Єфрем Лащук, Якимчук Наталія, Янковський Павло, Дмитро Кохан, Мирослав Лаба, Андрій Реун
№8237 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку благодійної діяльності; №8044 Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо правового підґрунтя для запровадження середньострокового бюджетного планування); №5368 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо покращення інвестиційного клімату в Україні); №4117 Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо лібералізації готівкових розрахунків; №3448 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей кримінального провадження в податкових відносинах та питань адміністрування податків і зборів; №3848 Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення умов для своєчасного та належного відшкодування сум податку на додану вартість; №2576 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо справедливого оподаткування доходів фізичних осіб в інтервалі від 10 до 17 розмірів мінімальної заробітної плати; №1861 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо трансфертного ціноутворення); №0957 Проект Закону про електронну комерцію; №2049 Проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування неприбуткових організацій)»; №1088 Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (щодо державних гарантій суб'єктам господарювання у застосуванні ними реєстраторів); №1863 Проект Закону України «Про внесення змін до розділу VIІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці); №1892 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування деяких неприбуткових організацій; №1071-д Проект Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов’язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу”; №1265 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо посилення відповідальності посадових та службових осіб контролюючих органів