Як детінізувати торгівлю підакцизними товарами і мінімізувати контрабанду?
24 вересня відбувся експертний круглий стіл на тему «Як детінізувати торгівлю підакцизними товарами і мінімізувати контрабанду?» за участі в.о. Голови Державної податкової служби України Евгена Олійникова, представників Економічної експертної платформи, Healthy Initiatives, Офісу простих рішень та результатів, провідних бізнес-асоціацій.
Дорожню карту з детінізації продажу тютюнових виробів та інших підакцизних товарів представив експерт CASE–Ukraine Андрій Саварець. Карта розроблена на основі міжнародного досвіду та пропозиції сформовано на основі аналізу альтернатив та специфіки України.
Попри вжиті заходи, тіньова частка в торгівлі тютюновими виробами зросла в 2021 році до 16%, паливом – до 17-23%, алкоголем – до 10-50%, відзначив Андрій Саварець. У частині тютюнової продукції ключовими каналами поширення нелегальних сигарет є звичайні магазини й кіоски, що потребує від держави додаткових заходів контролю за чинною роздрібною мережею.
При цьому і залучений економічний експерт Healthy Initiatives Дмитро Янін звернув увагу на те, що за високого рівня контрабанди тютюновими виробами держава програє двічі: недоотримуючи акцизи до бюджету і зберігаючи високі витрати на лікування захворювань, пов’язаних із тютюном.
«Дешеві контрабандні сигареті нівелюють підвищення акцизів і борьбу з курінням у цілому, тому що курці завжди отримають дешеву альтернативу», – відзначив залучений експерт Healthy Initiatives. Як результат, Україна знизила темпы скорочення тютюнокуріння, відсунувши цілі повного припинення епідемії куріння на невизначений термін.
Як відзначали експерти, Україна перетворилася з країни-експортера на країну-імпортера контрабандної тютюнової продукції. Нашій країні необхідно припинити потік сигарет із країн із низькими акцизними ставками, зокрема, з Білорусі, де прийнята стратегія зі стримування акцизів, а отже, і цін на сигарети. Зокрема, до 2024 року ставка акцизу на сигарети в Білорусі становитиме 17,55 грн на пачку, а в Україні – 60,40 грн на пачку.
Пропозиції для подолання контрабандних схем і нелегальної торгівлі внесли представники бізнес-ассоциацій: керівник GR-напряму Асоціації рітейлерів України Наталія Петрівська, співголова комитета з питань оподаткування Американської торговельної палати в Україні Михайло Поляков, представник Европейської бізнес асоціації Олексій Брідун, голова правління Національної організації роздрібної торгівлі Микола Ганул, виконавчий директор Української асоціації прямого продажу Надія Бедричук, а також експерти Олена Хотенко (Інститут податкових реформ), Юлія Касперович (Національний інститут стратегічних досліджень), Наталія Торопова (Healthy Initiatives), Андрій Панасюк (Економічна експертна платформа).
Учасники дискусії запронували наступні заходи для мінімізації схем:
- Врегулювання питання із повністю «чорною» торгівлею, яка здійснюється нелегальними підприємцями без реєстрації підприємницької діяльності, запровадження ефективних заходів з контролю за порушниками законодавства.
- Прискорення приєднання України до Протоколу про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами.
- Впровадження автоматизованої системи контролю за обігом алкогольних виробів (е-акциз), а також розповсюдження цієї системи на тютюнові вироби.
- Імплементація положень Директиви 2014/40/ЕС від 03.04.2014.
- Просування мобільного додатку, який дозволяє покупцю перевірити справжність акцизної марки та надіслати повідомлення до податкової служби. Позитивний досвід пілотного проєкту в Одеській області запропоновано поширити на всю Україну.
- Внесення змін до Митного кодексу України в частині імплементації вимог розділу 3 (щодо обмежень) Директиви 2007/74/ЄС від 20.12.2007 року, що дозволить боротися з побутовою контрабандою шляхом скорочення лімітів для безмитного ввезення алкогольних та тютюнових виробів.
- Повноцінний обмін митною інформацією про товари з іншими країнами.
- Закриття схем із використанням пільг duty free, обмеження для торгівлі тютюном у магазинах безмитної торгівлі до 2024 року. Заборону продажу сигарет у магазинах duty free схвалена і рекомендована Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Низка країн Латинської Америки, Африки й Південно-Східної Азії законодавчо заборонили продавати сигарети в магазинах duty free. Також цей досвід використовувався країнами Східної Європи в 2006-2012 рр.
- Впровадження механізмів стимулювання покупця отримувати фіскальний чек.
- Криміналізація контрабанди підакцизних товарів.
Також експерти вважають за необхідне затвердити комплексну Стратегію у сфері протидії контрабанді, незаконному виробництву та обігу підакцизних товарів на період 2022-2024 рр., а план заходів із реалізації стратегії – синхронізувати з реалізацією Національної економічної стратегії до 2030 року.
В законодавчій сфері вкрай важливо визначити підслідність злочинів в економічній сфері, закріпивши ці повноваження за Бюро економічної безпеки.
В.о. Голови Державної податкової служби України Євген Олійников, коментуючи пропозиції експертів, відзначив: «Уже з 1 жовтня запрацює електронний акциз, який згодом варто поширити на продаж тютюнової продукції».
Є. Олійников також вважає, що для подолання нелегальної торгівлі Державній податковій службі потрібні додаткові повноваження, і відповідні норми вже готуються як законопроєкти.
У магазинах безмитної торгівлі співробітники ДПС уже розпочати перевірки, і вважають прогресивною ідею сплати акцизів під час продажу товарів магазинами безмитної торгівлі із подальшим відшкодуванням акцизу компаніям із бюджету. Таку модель необхідно обговорити й доопрацювати.
Податкова служба підтримує механізми стимулювання покупця отримувати чек (фіскальні лотереї, фінансове стимулювання покупця). При цьому мобільний додаток із можливістю перевірити е-акциз і відправити інформацію до ДПС зможе працювати лише у випадку, якщо покупець ідентифікує назву підприємства або код продавця, зазначив Євген Олійников.
За підсумками дискусії учасники домовилися продовжити розробку пропозицій із протидії контрабанді й нелегальній торгівлі підакцизними товарами. Ці пропозиції будуть передані до Парламенту й Уряду для подальших змін до Митного та Податкового кодексів України.