Дорожня карта реформ 2022 - податкова та бюджетна реформа

ПОДАТКОВА ТА БЮДЖЕТНА РЕФОРМА

 

Проблеми, які має вирішити реформа

 

За останні роки номінальне податкове навантаження було істотно скорочено за рахунок зниження ставки ЄСВ до 22%, скасовано необхідність утримання ЄСВ з фізичної особи та з ФОП “сумісників”; було запроваджено прозорі та захищені від зловживань механізми адміністрування ПДВ й електронний кабінет платника податків; скасовано контроль зв'язку з господарською діяльністю в адмініструванні податку на прибуток підприємств; упорядковано надання податкових роз’яснень та користування ними; нещодавно – запроваджено механізми для деофшоризації економіки (план дії BEPS), значно спрощено користування касовими фіскальними реєстраторами і запроваджено програмні РРО третього покоління; створено механізм сплати податків та зборів на один рахунок, запроваджено механізм реалізації FATCA, запроваджено режим спільного транзиту та низку інших позитивних новацій. Також було створено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реформування яких триває. Було створено єдиний орган по боротьбі із економічними злочинами (БЕБ), на заміну різним органам та підрозділам. Порівняно з 2013–2015 рр. - у 2021 році було дещо скорочено економічний розмір уряду – відсоток перерозподілу ВВП через публічні фінанси - до ~40% від ВВП. 

Проте, проблеми податкової системи все ще залишаються найвагомішими серед перешкод для ведення бізнесу. Глибока інституційна реформа митної служби розпочата, але спрогнозувати результати поки що вкрай важко. Не завершена реформи митної та податкової служб - не дозволяють скоротити обсяги зловживань – контрабанди, порушення митних правил, контрафакту - які залишаються найбільшими «дірами» в податковій системі після ліквідації більшості «податкових ям», що дозволяли масово ухилятися від ПДВ. Позитивні результати спостерігаються тільки із мінімізацією схем по ухиленню від сплати ПДВ, у 2020-2021 році робота ДПС була ефективною по подоланню цих схем. Щодо офшорних схем - у 2022 році запрацювали прийняті раніше норми - що має привести до мінімізації цих видів схем у наступні роки. 

Одним з ключових недоліків податкової системи України все ще залишається застаріла модель оподаткування прибутку підприємств, яка є дискреційною та створює значні корупційні ризики. Важливим є реформування цього податку - найкращим варіантом є заміна його інноваційним податком на виведений капітал, який суттєво спрощує адміністрування та стимулює інвестиції. Все ще надмірно високим залишається оподаткування праці, і це сприяє тінізації ринку праці. 

Збільшення надходжень внаслідок вдалого реформування ПДВ не було використано для зменшення інших податків, зокрема для зниження навантаження на фонд оплати праці, натомість загальнодержавні видатки суттєво не зменшуються вже кілька років, знаходячись в межах 40% від ВВП, що є зависоким для нашої країни.

На часі – продовження та подальше поглиблення податкової реформи. Необхідно завершити розпочаті реформи податкової та митної служб, переконатись, що створена структура з розслідування великомасштабних економічних злочинів - БЕБ - ефективно працює над подоланням економічних злочинів. 

Економічне зростання, надходження від приватизації та детінізації економіки, а також усі можливості для скорочення бюджетних та квазібюджетних витрат (зокрема, але не тільки, ефект ProZorro, верифікація соціальних та пенсійних виплат, оптимізація витрат на інші цілі тощо) потрібно використати для поступового скорочення загальнодержавних видатків, що дозволить надалі знизити податкове навантаження на заробітну плату та запровадити інноваційну модель податку на виведений капітал замість податку на прибуток підприємств. 

Податки на землю та інше нерухоме майно потребують удосконалення та впорядкування, що дозволить підвищити надходження від них та використати їх для подальшого підвищення спроможності місцевих бюджетів, що, своєю чергою, дозволить скоротити податки на доходи фізичних осіб (домогосподарств), скоротити навантаження на фонд оплати праці – одні з найбільш шкідливих для економічного зростання, за даними ОЕСР, через  відповідні зміни до розмірів субвенцій з центрального бюджету.

 

 

ЦІЛЬ 1. Проста, прозора та передбачувана податкова система, що вимагає мінімальних затрат часу для розрахунку та сплати податків 

  1. Перейти до оподаткування розподіленого прибутку (податок на виведений капітал) з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету та боротьби з крупномасштабными схемами ухилення від сплати податків та мінімізації, насамперед через офшори та порушення митних правил, а також розкраданням ПДВ. При цьому, необхідним є встановлення нульової ставки ПДФО з дивідендів (як мінімум - залишити на поточному рівні 5%) для того, щоб іноземні та українські інвестори мали однакове ефективне податкове навантаження.
  1. Зменшувати податкове навантаження на фонд оплати праці, в тому числі за рахунок скасування військового збору та включення його до ПДФО з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету, що створить умови для виходу бізнесу з тіні.
  2. Удосконалити систему оподаткування землі та нерухомого майна, на основі кадастрової вартості з урахуванням об’єктивних ринкових даних - з метою зменшення дискреційності, зробивши його більш справедливим. Зараховувати податки на землю та нерухоме майно до ПДФО, ПнПП, ЄП. 
  3. Переглянути перелік податкових пільг у напрямку їх зменшення, у першу чергу шляхом скасування неактуальних нормативно-правових актів, в той же час розглянути питання щодо тимчасового антикризового звільнення від оподаткування ПДВ або зменшення ставки ПДВ на продукти харчування та інші соціально значущі товари.
  4. Удосконалити оподаткування малого бізнесу та спрощену систему оподаткування з метою мінімізації зловживань, зокрема: виокремити податок на землю та нерухомість з ЄП 1,2,3 груп; скасувати обов’язок використовувати РРО для усіх ФОП 2 та 3 групи, окрім чітко окресленого кола платників з підвищеним ризиком перевищення лімітів, яке має визначатися виключно на основі економічної доцільності.
  5. Перенести адміністрування (створення та внесення змін до програмних продуктів) податкових та митних баз даних до незалежної структури або Мінфіну.
  6. Привести оподаткування грошових надходжень від продажу особистого майна у відповідність до економічної логіки - оподаткування отриманого чистого доходу (якщо він є), на противагу сплати податку від суми продажу.
  7. Виключити з переліку підакцизних товарів автотранспортні засоби та привести ставки екологічного податку на автотранспортні засоби до економічно обгрунтованого розміру.
  8. Трансформація дивідендної політики держави в частині перегляду взаємовідносин власника (держави) та державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави.
  9. Розробити та запровадити механізми податкового стимулювання громадян для підтримки  інституцій, які виражають та захищають інтереси суспільства (відсоткова філантропія, податкова субсидія). Зокрема запровадити відсотковий механізм для надання можливості громадянам спрямувати частину сплаченого ПДФО на підтримку інститутів громадянського суспільства, що мають статус неприбуткових.
  10. Реформувати систему оподаткування енергетичних акцизів, а саме перегляд визначених ставок акцизного податку на енергетичні продукти в Україні та диференційовані ставки залежно від напрямів використання таких продуктів: як моторного палива чи палива для опалення, комерційного або некомерційного використання, використання в окремих сферах господарювання. 
  11. Спростити правила ТЦО щодо операцій між контрольованими іноземними компаніями.
  12. Скасувати вимогу отримання фізичними особами нерезидентами облікової картки фізичної особи – платника податків для отримання виплат від резидентів, замінивши на інший оптимальний спосіб ідентифікації.
  13. Спростити вимоги до працевлаштування іноземців, прибрати мінімальний поріг для їх заробітних плат.
  14. Запровадити спеціальний режим оподаткування фізичних осіб, які ведуть окремі види професійної діяльності (без необхідності спеціальної реєстрації) (таксі, ремонт нерухомості, послуги з перекладу, освітня або викладацька діяльність поза закладами освіти та інше).
  15. Врегулювати у Податковому Кодексі питання патронажних дивідендів, як частини фінансового результату сільськогосподарського кооперативу, що діє з метою одержання прибутку та залишається після сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів, визначених за результатами фінансового року. Звільнення від оподаткування податком на прибуток патронажних дивідендів та їх оподаткування на рівні члена сільськогосподарського кооперативу.
  16. Врегулювати проблемні питання оподаткування доходів фізичних осіб, які заготовляють дикорослі рослини.
  17. Реформувати систему оподаткування екологічним податком за рахунок зміни підходів в адмініструванні, а саме трансформувати екологічний податок на викиди двооксиду вуглецю через заміну прямого податку на викиди двооксиду вуглецю податком на введення в господарський обіг здатних до генерації його викидів речовин  (природний газ, вугілля та інші енергоресурси).

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України.

 

ЦІЛЬ 2. Знижено рівень перерозподілу ВВП через публічні фінанси до 35% для забезпечення швидкого економічного зростання 

  1. Впровадити фіскальну політику, яка була б спрямована на зниження частки загальнодержавних видатків до 35% від ВВП, а також фіскальні правила, які б обмежували частку перерозподілу ВВП через бюджети. 
  2. Переглянути статті бюджетних видатків для оптимізації структури, збільшення ефективності та зменшення розміру видатків бюджету 2023 рр.
  3. Забезпечити ефективну верифікацію отримувачів соціальних виплат та пільг і пенсійних виплат, що дозволить виявити «мертві душі» та призведе до економії держбюджету. 
  4. Реформувати систему соціального страхування з метою зменшення перерозподілу через публічні фінанси, зокрема скасувати загальнообов’язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві, замінити на обов'язкове приватне страхування.
  5. Встановити KPI для бюджетних програм, оприлюднювати кошториси усіх бюджетних установ. Визначення ефективності витрачання коштів на державні програми.

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство соціальної політики України. 

 

ЦІЛЬ 3. Інституційна реформа контролюючих органів, покращено адміністрування.

  1. Продовжити реформування ДПС та ДМС у частині набору співробітників на відкритих конкурсах, гарантувавши їм гідні зарплати та забезпечивши автоматизацію процесів.
  2. Забезпечити ширше відкриття деперсоніфікованої інформації з митних баз, у частині торговельного опису, торговельної марки та виробника товарів.
  3. Сформувати ефективні KPI для ДПС та ДМС та постійно моніторити їх виконання  для більш обґрунтованої оцінки діяльності служб.
  4. Забезпечити повноцінний обмін інформацією з іншими країнами, створити дієвий механізм автоматизованого зіставлення відповідних документів та митної вартості товарів, яка в них зазначена
  5. Вдосконалити модель електронних ТТН, забезпечення електронного документообігу для всіх суб’єктів господарювання.
  6. Осучаснити та спростити законодавство про реєстрацію розрахункових операцій.
  7. Спростити адміністрування акцизних податків у розрізі реалізації пального.
  8. Переглянути систему штрафних санкцій за незначні порушення та привести їх до оптимального рівня, зокрема знизити до оптимального рівня штрафи порушення норм ринкового нагляду.
  9. Переглянути систему ринкового нагляду, зосередити контроль виключно на товарах, шкідливість яких доведена в рамках лабораторних досліджень.
  10. Впорядкувати питання із ліцензування діяльності з пальним, відмінити нарахування штрафних санкцій за помилки, допущені суб'єктами господарювання при оформленні ліцензії на зберігання пального, яке використовується для власних потреб та за помилки у реквізитах, допущені при сплаті платежів за відповідні ліцензії.
  11. Скасувати заборону ввезення на митну територію України не маркованих в установленому порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів, дозволивши маркування цих товарів на акцизних складах в Україні.
  12. Забезпечити деперсоніфіковану публікацію рішень ДПС України за результатами розгляду скарг платників податків в процедурі адміністративного оскарження. 
  13. Вдосконалити систему СМКОР і припинити визнання суб'єктів господарювання ризикованими на підставі того, що контрагент перестав подавати звітність. Розглянути питання щодо введення відповідальності контролюючого органу за протиправні рішення щодо зупинення реєстрації податкових накладних, встановлених за рішенням суду. 

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України.