Щодо додаткового імпортного збору 10% - оцінки аналітичних центрів
Останнім часом Міністерством фінансів розглядається ідея голови НБУ щодо запровадження додаткового збору на імпортні товари (або комісії при придбанні безготівкової валюти), орієнтовно у розмірі 10%.
Експерти з питань економічної політики та фінансового сектору проаналізували цю новацію та зазначають наступне.
Станом на 1 серпня 2022 року міжнародні резерви України за попередніми даними становили 22 385 млн дол. США. У липні вони знизилися лише на 2% з огляду на інтервенції НБУ та виплати за внутрішніми валютними зобов'язаннями держави, які значною мірою компенсовані валютними залученнями на користь уряду.
Після встановлення нового офіційного курсу попит за безготівковими операціями клієнтів помітно зменшився. Так, із 22 липня і до кінця місяця щоденно на міжбанку фіксувалася чиста пропозиція валюти обсягом від 40 до 70 млн дол на день. Ця пропозиція валюти прогнозовано збільшиться протягом місяця, з огляду на початок експортних операції морським шляхом.
Динаміка платіжного балансу України у січні-червні 2022 року свідчить про збалансований вплив зовнішньоекономічних операцій на динаміку курсу гривні. Поточний рахунок платіжного балансу у 1 півріччі 2022 року був зведений із профіцитом 3,7 млрд. доларів США (у 1 півріччі 2021 року був від’ємним на рівні -0,2 млрд. доларів США).
Держбюджет: У липні бюджет України отримав 169,6 млрд грн надходжень, з яких 80 млрд грн – міжнародна допомога, завдяки чому дефіцит бюджету вдалося скоротити майже в 40 разів - до 3,7 млрд грн. у липні.
Враховуючи ситуацію їз торговим балансом, який покращується, збільшення доходів бюджету та скорочення видатків бюджету - експерти не бачать необхідності у додатковому зборі на імпортні товари.
Запровадження такого збору призведе до низки негативних наслідків, зокрема:
- значна кількість товарів першої необхідності, зокрема ліки, електроніка, пальне тощо - не виробляється в Україні, тож додаткове імпортне мито призведе до подорожчання цих товарів та збільшення показників інфляції вцілому.
- додатковий імпортний збір стимулюватиме контрабанду та сірий імпорт, проблема з якими є і зараз, а із впровадженням додаткового збору - обсяги контрабанди суттєво зростуть. Крім того - необхідність купувати готівкову валюту для контрабанди - додатково збільшить тиск на гривню на готівковому валютному ринку
- такий збір стимулюватиме експортерів до формування різних схем, за яких експортери будуть мати переваги перед іншими гравцями ринків.
Єдиним прийнятним варіантом, який можливо було б розглянути у контексті імпортних мит, який не є шкідливим для економіки - це додаткове мито на luxury goods, яке збирається на митниці.
Виходячи з викладеного вище представники аналітичних центрів Економічної експертної платформи закликають Кабінет міністрів врахувати застереження експертів, зробити якісний аналіз витрат-вигід щодо нового збору та опублікувати його, і після цього провести публічне обговорення цієї ідеї за участі економістів, народних депутатів профільних Комітетів ВРУ.