Дорожня карта реформ 2025 - податкова та бюджетна політика

ДОРОЖНЯ КАРТА РЕФОРМ

(2025 рік)

 

ПОДАТКОВА ТА БЮДЖЕТНА РЕФОРМА

 

Проблеми, які має вирішити реформа

 

За останні роки номінальне податкове навантаження було істотно скорочено за рахунок зниження ставки ЄСВ до 22%, скасовано необхідність утримання ЄСВ з ФОП “сумісників” та “нульових” ФОП; було запроваджено прозорі та захищені від зловживань механізми адміністрування ПДВ й електронний кабінет платника податків; скасовано контроль зв'язку з господарською діяльністю в адмініструванні податку на прибуток підприємств; упорядковано надання податкових роз’яснень та користування ними; запроваджено механізми для деофшоризації економіки (план дії BEPS), значно спрощено користування касовими фіскальними реєстраторами і запроваджено програмні РРО третього покоління; створено механізм сплати податків та зборів на один рахунок, запроваджено механізм реалізації FATCA, запроваджено режим спільного транзиту та низку інших позитивних новацій. Також було створено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реформування яких триває (поки що невдало). Було створено єдиний орган по боротьбі із економічними злочинами (БЕБ), на заміну різним органам та підрозділам (на цей час триває його перезавантаження переважним голосом міжнародних експертів). Порівняно з 2013–2015 рр. - у 2021 році було скорочено економічний розмір уряду – відсоток перерозподілу ВВП через публічні фінанси - до ~40% від ВВП, який через воєнні дії знов зріс до ~70% ВВП. 

 

Проте, проблеми зі перевіряючими та правоохоронними органами, проблеми податкової системи - все ще залишаються найвагомішими серед перешкод для ведення бізнесу. Не завершена реформи митної та податкової служб - не дозволяють скоротити обсяги зловживань – контрабанди, порушення митних правил, контрафакту - які залишаються найбільшими «дірами» в податковій системі після ліквідації більшості «податкових ям», що дозволяли масово ухилятися від ПДВ. Ці служби потребують повного перезавантаження. Позитивні результати спостерігаються тільки із мінімізацією схем по ухиленню від сплати ПДВ, схем у агро секторі та офшорних схем, у 2020-2023 році робота ДПС по їх подоланню була ефективною.  В той же час не оптимальна робота системи СМКОР останній рік - спричиняє значні проблеми для білого бізнесу, ця система потребує змін та повернення платникам податків презумпції невинуватості.

Одним з ключових недоліків податкової системи України все ще залишається застаріла модель оподаткування прибутку підприємств, яка є дискреційною та створює значні корупційні ризики. Важливим є реформування цього податку - найкращим варіантом є заміна його інноваційним податком на виведений капітал, який суттєво спрощує адміністрування та стимулює інвестиції. Все ще надмірно високим залишається оподаткування праці, і це сприяє тінізації ринку праці. 

 

Збільшення надходжень внаслідок вдалого реформування ПДВ не було використано для зменшення інших податків, зокрема для зниження навантаження на фонд оплати праці, який є надто високим для нашої країни.

На часі – якісне реформування Бюро економічної безпеки, перезавантаження його за участі комісії із міжнародними фахівцями, разом із змінами до КПК, які дозволять мінімізувати зловживання правоохоронних та перевіряючих органів.  

Економічне зростання, надходження від приватизації та детінізації економіки, а також усі можливості для скорочення бюджетних та квазібюджетних витрат (зокрема, але не тільки, ефект ProZorro, верифікація соціальних та пенсійних виплат, оптимізація витрат на інші цілі тощо) потрібно використати для поступового скорочення загальнодержавних видатків (після завершення воєнного стану), що дозволить надалі знизити податкове навантаження на заробітну плату та запровадити інноваційну модель податку на виведений капітал замість податку на прибуток підприємств. 

 

Податки на землю та інше нерухоме майно потребують удосконалення та впорядкування, що дозволить підвищити надходження від них та використати їх для подальшого підвищення спроможності місцевих бюджетів, що, своєю чергою, дозволить скоротити податки на доходи фізичних осіб (домогосподарств), скоротити навантаження на фонд оплати праці – одні з найбільш шкідливих для економічного зростання, за даними ОЕСР, через  відповідні зміни до розмірів субвенцій з центрального бюджету.

 

ЦІЛЬ 1. Інституційна реформа контролюючих органів, покращення адміністрування та регулювання.

 

1. Забезпечити повне перезавантаження ДПС та ДМС, за участі міжнародних експертів які оберуть керівництво служб, переатестація всіх кадрів, забезпечення їм гідних зарплат (законопроєкт 9243, імплементація Закону 3977-ІХ).

2. Сформувати ефективні KPI для ДПС, ДМС та БЕБ, запровадити моніторинг їх виконання  для обґрунтованої оцінки діяльності служб (законопроєкти №12359 та №12360). 

3. Забезпечити повноцінний обмін інформацією з іншими країнами, створити дієвий механізм автоматизованого зіставлення відповідних документів та митної вартості товарів, яка в них зазначена.  

4. Забезпечити відкриття деперсоніфікованої інформації з митних баз, у частині торговельного опису, торговельної марки та виробника товарів.

5. Вдосконалити систему СМКОР - забезпечити публікацію статистики щодо СМКОР у регіональному розрізі, публічність даних про роботу комісій та КРІ для ДПС з цього питання, забезпечити своєчасне виконання рішень судів податковою щодо ПН/РК, забезпечити можливість адмін. оскарження на рівні Мінфіну. Забезпечити визначення чітко вимірюваного та обґрунтованого переліку підстав для визначення ризиковості платника. Повернути платникам презумпцію невинуватості - запровадити обмеження часу блокування ПН/РК. У середньостроковій перспективі - перейти на європейську систему адміністрування ПДВ, відмовитись від СМКОР.

6. Спростити адміністрування акцизних податків у розрізі реалізації пального, забезпечити зміну загальної концепції акцизних складів на податкові склади, що виключить з адміністрування АП отримувачів пального для власного споживання.

7. Осучаснити та спростити законодавство про реєстрацію розрахункових операцій, демонополізувати сектор цих послуг, зокрема доопрацювати функціонал пРРО від ДПС в частині прийняття авансів, оплат частинами, постоплат. Забезпечити можливість реєстрації пРРО (при виїзній діяльності підприємця) на його адресу реєстрації ФОП, без втрати пільги на майно. Врегулювати проблеми у взаємодії ФОП із міжнародними платіжними системами.

8. Переглянути систему штрафних санкцій за незначні порушення та привести їх до оптимального рівня, зокрема знизити до оптимального рівня штрафи за порушення термінів, норм щодо РРО, дрібних помилок у звітності.

9. Синхронізувати питання лімітів пального для цілей оподаткування акцизним податком та ліцензування діяльності з пальним.  Переглянути встановлені штрафні санкції за помилки, допущені суб'єктами господарювання при здійсненні діяльності з пальним, та недопущення збільшення їх розміру (з/п № 12408, розмір ШС 500%).

10. Вдосконалити модель електронних ТТН, забезпечення електронного документообігу для всіх суб’єктів господарювання. 

11. Забезпечити надання статусу платника єдиного податку ФОПам 1 та 2 груп на наступний день після подання ними відповідної заяви.

12. Забезпечити автоматичний обмін інформацією між держ органами, забезпечити можливість відкриття даних ДПС (за згодою платника) для його банківської установи, де він обслуговується.

13. Забезпечити деперсоніфіковану публікацію рішень ДПС України за результатами розгляду скарг платників податків в процедурі адміністративного оскарження (окрім критичної інфраструктури). 

14. Розглянути можливість врегулювання взаємодії виробників та торговельних мереж, впровадження оптимальних європейських “антипірамідальних” норм. 

15. Мінімізувати кількість обов’язкових первинних документів, зокрема скасувати обов’язковість застосування суб’єктами господарювання актів виконаних робіт/послуг, зробити їх використання за бажанням сторін. Провести оцінку застосування рахунку-фактури (інвойса) як базового документу для бухгалтерського обліку.

16. Спрощення регулювання для галузі ВПК, забезпечити для галузі можливість сертифікованого експорту

17. Посилити повноваження Бізнес омбудсмена, прийняти профільне законодавство щодо функціоналу омбудсмена (законопроєкт №3607)

18. Забезпечити захист прав учасників кримінального провадження, осучаснити КПК (законопроєкти №12439, №12191)

 

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України.

 

ЦІЛЬ 2. Проста, прозора та передбачувана податкова система, що вимагає мінімальних затрат часу для розрахунку та сплати податків 

 

1. Перейти до оподаткування розподіленого прибутку після завершення воєнного стану (податок на виведений капітал) з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету та боротьби з крупномасштабными схемами ухилення від сплати податків та мінімізації, насамперед через офшори та порушення митних правил, а також розкраданням ПДВ. 

При цьому, необхідним є встановлення нульової ставки ПДФО з дивідендів (як мінімум - залишити на поточному рівні 5%) для того, щоб іноземні та українські інвестори мали однакове ефективне податкове навантаження. Запроваджений ПНВК в рамках Дія.Сіті - потребує спрощення адміністрування.

2. Зменшувати податкове навантаження на фонд оплати праці після завершення воєнного стану, в тому числі за рахунок скасування військового збору та включення його до ПДФО з компенсацією втрат бюджету за рахунок зниження неефективних видатків бюджету, що створить умови для виходу бізнесу з тіні.

3. Удосконалити систему оподаткування землі та нерухомого майна, на основі кадастрової вартості з урахуванням об’єктивних ринкових даних - з метою зменшення дискреційності, зробивши його більш справедливим. Зараховувати податки на землю та нерухоме майно до ПДФО, ПнПП, ЄП. 

4. Переглянути перелік податкових пільг у напрямку їх зменшення, провести аналіз їх ефективності та актуальності.

5. Забезпечити збереження поточної спрощеної системи оподаткування, мінімізувавши зловживання нею, зокрема: законодавчо визначити чіткі критерії для розділення трудових відносин і фрілансу, передбачити можливість застосування підвищеної ставки ЄП для послуг на 3 групі ФОП, виокремити податок на землю та нерухомість з ЄП 1,2,3 груп; запровадити механізми стимулювання покупця отримувати чек; скасувати обов’язок використовувати РРО для усіх ФОП 2 та 3 групи, окрім чітко окресленого кола платників з підвищеним ризиком перевищення лімітів, яке має визначатися виключно на основі економічної доцільності. Будь які інші зміни прив'язати до критерію якості держуправління - досягнення Україною показників якості держуправління на рівні розвинених країн ЄС, відповідно до Worldwide Governance Indicators.

6. Розробити та запровадити механізми податкового стимулювання громадян для підтримки  інституцій, які виражають та захищають інтереси суспільства (відсоткова філантропія, податкова субсидія). Зокрема запровадити відсотковий механізм для надання можливості громадянам спрямувати частину сплаченого ПДФО або ЄП на підтримку інститутів громадянського суспільства, що мають статус неприбуткових.

7. Привести оподаткування грошових надходжень від продажу особистого майна у відповідність до економічної логіки - оподаткування отриманого чистого доходу (якщо він є), на противагу сплати податку від суми продажу.

8. Виключити з переліку підакцизних товарів автотранспортні засоби та привести ставки екологічного податку на автотранспортні засоби до економічно обґрунтованого розміру.

9. Трансформація дивідендної політики держави в частині перегляду взаємовідносин власника (держави) та державних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави.

10. Перенести адміністрування (створення та внесення змін до програмних продуктів) податкових та митних баз даних до незалежної структури або Мінфіну.

11. Реформувати систему оподаткування енергетичних акцизів, а саме перегляд визначених ставок акцизного податку на енергетичні продукти в Україні та диференційовані ставки залежно від напрямів використання таких продуктів: як моторного палива чи палива для опалення, комерційного або некомерційного використання, використання в окремих сферах господарювання (після досягнення мінімально встановленого рівня та повного переходу на специфічні ставки АП).

12. Спростити правила ТЦУ щодо операцій між контрольованими іноземними компаніями, осучаснити законодавство щодо КІК.

13. Скасувати вимогу отримання фізичними особами нерезидентами облікової картки фізичної особи – платника податків для отримання виплат від резидентів, замінивши на інший оптимальний спосіб ідентифікації. Забезпечити реалізацію простого механізму для отримання довідок українцями щодо резидентства.

14. Запровадити спеціальний режим оподаткування фізичних осіб, які ведуть окремі види професійної діяльності (без необхідності спеціальної реєстрації) (таксі, ремонт нерухомості, послуги з перекладу, освітня або викладацька діяльність поза закладами освіти та інше).

16. Врегулювати у Податковому Кодексі питання патронажних дивідендів, як частини фінансового результату сільськогосподарського кооперативу, що діє з метою одержання прибутку та залишається після сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів, визначених за результатами фінансового року. Звільнення від оподаткування податком на прибуток патронажних дивідендів та їх оподаткування на рівні члена сільськогосподарського кооперативу.

17. Врегулювати проблемні питання оподаткування доходів фізичних осіб, які заготовляють дикорослі та інші рослини.

18. Реформувати систему оподаткування екологічним податком за рахунок зміни підходів в адмініструванні, а саме трансформувати екологічний податок на викиди двооксиду вуглецю через заміну прямого податку на викиди двооксиду вуглецю податком на введення в господарський обіг здатних до генерації його викидів речовин  (природний газ, вугілля та інші енергоресурси).

19. Здійснити оцінку та перегляд діючих систем ризиків (для різних напрямів роботи) та систем управління ризиками ДПС та створення єдиної комплексної системи управлінні ризиками дотримання податкового законодавства, іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на ДПС, що інтегрується в структуру, діяльність та процеси організації служби.

 

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство економіки України.

 

ЦІЛЬ 3. Знижено рівень перерозподілу ВВП через публічні фінанси до 35% для забезпечення швидкого економічного зростання, оптимізовано видатки загальнодержавного бюджету

 

1. Впровадити фіскальну політику, яка була б спрямована на зниження частки загальнодержавних видатків до 35% від ВВП після завершення воєнного стану, а також фіскальні правила, які б обмежували частку перерозподілу ВВП через бюджети. 

2. Найбільш логічним з макроекономічної точки зору підходом для природного скорочення бюджетного навантаження на ВВП є підвищення видатків лише на рівень дефлятору ВВП. Це означатиме, що ресурси від реального зростання економіки залишаються в приватному секторі і навантаження державних видатків поступово знижується природним чином. Загальний обсяг економії від уповільнення темпів підвищення видатків державного бюджету на зростання реального ВВП складає на базі 2024 році - 30 млрд гривень.

3. Переглянути статті бюджетних видатків для оптимізації структури, збільшення ефективності та зменшення розміру видатків бюджету 2024 рр. Адаптувати обсяг державних видатків до нових демографічних реалій - це стосується скорочення видатків на представницькі органи державної влади, систему правосуддя, освіту, охорону здоров’я та житлові субсидії. Зниження видатків за цими категоріями (в частині послуг, які надаються пропорційно для всього населення) - пропорційно до половини зниження розмірів населення - призведе до економії в обсязі близько 23 млрд гривень.

4. Державне замовлення на вищу освіту розподіляється між державними ВНЗ у непрозорий спосіб, теоретично виходячи з прорахованих урядовими структурами потреб у фахівцях, на практиці ж - з високим рівнем лобістського впливу з боку самих ВНЗ, для яких така форма розподілу коштів перетворилася на різновид ренти. Обсяг економії від оптимального скорочення держазмовлення 2024 року становить більше 15 млрд гривень

5. Переглянути доходи та видатки Пенсійного фонду, збалансувати його у такий спосіб, щоб військовий ЄСВ зараховувався на окремі рахунки військових, з яких їм нараховуватимуться пенсії. Перевести з ПФ всі платежі до держбюджету, окрім пенсій.

6. Забезпечити ринкове ціноутворення на комунальні послуги, які зараз є прикладом соціальної несправедливості: бідні зі своїх податків фактично субсидують багатих, які платять пільгову ціни на опалення, газ тощо. Непродуктивні витрати держбюджету перевищують 100 млрд грн на рік, їх необхідно мінімізувати, привести систему утворення тарифів на комунальні послуги до ринкової, забезпечивши адресні субсидії малозабезпеченим.

7. Реформувати систему соціального страхування з метою зменшення перерозподілу через публічні фінанси, зокрема скасувати загальнообов’язкове соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві, замінити на обов'язкове приватне страхування. Переглянути та оптимізувати критерії щодо соціальної допомоги.

8. Встановити KPI для бюджетних програм, оприлюднювати кошториси усіх бюджетних установ. Визначення ефективності витрачання коштів на державні програми.

 

Рішення приймає: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство соціальної політики України.