Оцінка аналітичних центрів проекту Закону України №9569

 

Щодо проекту Закону України №9569 (передача функцій адміністрування ЄСВ ПФУ)

 

Фахівці аналітичних центрів проаналізували проєкт закону №9569 та зазначають таке:

У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що основною причиною законодавчих змін є необхідність покращення ефективності адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ), при цьому не наведено жодного аналізу діючих процедур адміністрування ЄСВ Державною податковою службою України, та фактів, які б свідчили про незадовільне адміністрування єдиного соціального внеску. 

 

Слід зазначити, що адміністрування будь-якого податку, збору чи соціального внеску передбачає:

- облік платників та об’єктів оподаткування;

- облік нарахувань та сплати податку/збору;  

- сервісне обслуговування платників податків;

- приймання звітності;

- ризико-орієнтована система відбору платників до перевірок;

- документальні та камеральні перевірки;

- адміністративне та апеляційне оскарження;

- участь у судових засіданнях;

- стягнення заборгованості;

- надання розстрочень податкового боргу;

- консультування платників

 

На сьогодні у Державної податкової служби України є інформаційно-комп’ютерні системи, які забезпечують облік платників податків, приймання електронної звітності, облік нарахованих та сплачених сум, правове супроводження, консультування платників податків та інші процеси адміністрування. Тому передача функцій з адміністрування єдиного соціального внеску від Державної податкової служби до Пенсійного фонду України, без відповідного інформаційного забезпечення (автоматизованих систем) призведе до тимчасової втрати якості адміністрування ЄСВ, дублювання функцій з ДПС України щодо обліку платників податків та об’єктів оподаткування, необхідності значних витрат на інформаційне забезпечення та збільшення штатної чисельності ПФУ для виконання переданих процедур з адміністрування ЄСВ. 

 

З огляду на повномасштабну війну в Україні сьогодні гостро стоїть питання зменшення видатків на утримання державних органів та спрямування їх на фінансування Збройних Сил України, тому вбачаємо за доцільне:

- запросити інформацію у Пенсійного фонду України та незалежних експертів щодо проблемних питань адміністрування єдиного соціального внеску Державною податковою службою України;

- провести незалежну оцінку вартості адміністрування ЄСВ (та усунення поточних недоліків) окремо в ДПС України та окремо в ПФУ;

- звернутись до Міністерства цифрової трансформації та Міністерства фінансів України із запитом щодо доцільності передачі адміністрування ЄСВ від ДПС то ПФУ;

- забезпечити обмін даними між ДПС та ПФУ з приводу платників ЄСВ в обсягах, необхідних для діяльності ПФУ.

 

На думку аналітичних центрів, прийняття рішення щодо передачі функцій адміністрування ЄСВ до ПФУ без достатньо вагомих аргументів та обґрунтувань  є недоцільним. Понад те, зважаючи на задекларований напрямок на об’єднання ЄСВ, ПДФО, ВЗ у єдиний податок та зменшення ефективної ставки (після завершення воєнного стану) - необхідним є зменшення функціоналу Пенсійного фонду, а не його розширення, доцільною є подальша цифровізація та автоматизація процедур.

 

Аналітичні центри:

 

Інститут соціально-економічної трансформації

 

Growford Institute

 

Палата податкових консультантів

 

Інститут економічних досліджень та політичних консультацій

 

CASE Ukraine

 

Інститут фінансів та права

 

Інститут Податкових Реформ