Оцінка аналітичних центрів проекту Закону України №9569
Щодо проекту Закону України №9569 (передача функцій адміністрування ЄСВ ПФУ)
Фахівці аналітичних центрів проаналізували проєкт закону №9569 та зазначають таке:
У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що основною причиною законодавчих змін є необхідність покращення ефективності адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ), при цьому не наведено жодного аналізу діючих процедур адміністрування ЄСВ Державною податковою службою України, та фактів, які б свідчили про незадовільне адміністрування єдиного соціального внеску.
Слід зазначити, що адміністрування будь-якого податку, збору чи соціального внеску передбачає:
- облік платників та об’єктів оподаткування;
- облік нарахувань та сплати податку/збору;
- сервісне обслуговування платників податків;
- приймання звітності;
- ризико-орієнтована система відбору платників до перевірок;
- документальні та камеральні перевірки;
- адміністративне та апеляційне оскарження;
- участь у судових засіданнях;
- стягнення заборгованості;
- надання розстрочень податкового боргу;
- консультування платників
На сьогодні у Державної податкової служби України є інформаційно-комп’ютерні системи, які забезпечують облік платників податків, приймання електронної звітності, облік нарахованих та сплачених сум, правове супроводження, консультування платників податків та інші процеси адміністрування. Тому передача функцій з адміністрування єдиного соціального внеску від Державної податкової служби до Пенсійного фонду України, без відповідного інформаційного забезпечення (автоматизованих систем) призведе до тимчасової втрати якості адміністрування ЄСВ, дублювання функцій з ДПС України щодо обліку платників податків та об’єктів оподаткування, необхідності значних витрат на інформаційне забезпечення та збільшення штатної чисельності ПФУ для виконання переданих процедур з адміністрування ЄСВ.
З огляду на повномасштабну війну в Україні сьогодні гостро стоїть питання зменшення видатків на утримання державних органів та спрямування їх на фінансування Збройних Сил України, тому вбачаємо за доцільне:
- запросити інформацію у Пенсійного фонду України та незалежних експертів щодо проблемних питань адміністрування єдиного соціального внеску Державною податковою службою України;
- провести незалежну оцінку вартості адміністрування ЄСВ (та усунення поточних недоліків) окремо в ДПС України та окремо в ПФУ;
- звернутись до Міністерства цифрової трансформації та Міністерства фінансів України із запитом щодо доцільності передачі адміністрування ЄСВ від ДПС то ПФУ;
- забезпечити обмін даними між ДПС та ПФУ з приводу платників ЄСВ в обсягах, необхідних для діяльності ПФУ.
На думку аналітичних центрів, прийняття рішення щодо передачі функцій адміністрування ЄСВ до ПФУ без достатньо вагомих аргументів та обґрунтувань є недоцільним. Понад те, зважаючи на задекларований напрямок на об’єднання ЄСВ, ПДФО, ВЗ у єдиний податок та зменшення ефективної ставки (після завершення воєнного стану) - необхідним є зменшення функціоналу Пенсійного фонду, а не його розширення, доцільною є подальша цифровізація та автоматизація процедур.
Аналітичні центри:
Інститут соціально-економічної трансформації
Growford Institute
Палата податкових консультантів
Інститут економічних досліджень та політичних консультацій
CASE Ukraine
Інститут фінансів та права
Інститут Податкових Реформ